Tamadun China
Tamadun China merupakan tamadun yang tidak asing lagi dalam sejarah peradaban dunia iaitu suatu bangsa yang masyur dan mempunyai pegangan budaya yang amat tinggi sehingga sekarang. Negara China juga merupakan sebuah Asia Timur yang merupakan negara paling ramai penduduknya di dunia dengan diduduki lebih 1,300 juta orang, iaitu kira-kira satu perlima manusia di bumi. China diperintah oleh Parti Komunis China di bawah sistem satu parti. China merupakan negara ketiga atau keempat terluas di dunia dari segi keluasan keseluruhan, dan negara kedua terbesar dari segi keluasan daratan.
Pada entri kali ini, saya memilih tarikh pada awal abad ke-7. Tarikh keramat ini merupakan tarikh yang penting bagi sejarah tradisional China iaitu semasa peralihan dinasti/wangsa baru yang juga diperintah oleh rakyat China sendiri iaitu Dinasti Tang. Dinasti Tang telah berkuasa selama lebih kurang 289 tahun iaitu bermula dari tahun 618 Masihi hingga 907 Masihi. Dinasti Tang diasakan oleh Maharaja Li Yuan (gambar sebelah) yang kemudian memakai gelaran Maharaja Kao Tsu (juga di sebut "Emperor Gaozu"). Keunikan dinasti Tang adalah mempunyai keluasan empayar hampir meliputi negara China pada hari ini. Dinasti Tang muncul setelah berlaku keadaan huru hara dan kekacuan politik serta peperangan yang sering berlaku sehingga negara China disatukan kembali di bawah pemerintahan dinasti Tang.
Selain itu, pada masa ini, berlakunya beberapa penciptaan yang unggul seperti penciptaan bahan letupan untuk peperangan seperti bom tangan dan busur panah. Selain itu, satu sistem banci penduduk juga diperkenalkan pada zaman ini iaitu banci keluarga dan penduduk untuk setiap daerah dan wilayah yang lebih kurang sama keadaannya pada hari ini. Melalui peperangan dan penaklukan, Tang telah menjalankan hubungan perdagangan dengan dunia luar di kawasan barat dan timur dan menjadi pusat kedatangan pedagangan dari dunia luar. Selain itu, wangsa Tang juga telah memperbaharui dan memperkukuhkan Sistem Peperiksaan Awam (SPA) yang telah diasaskan pada dinasti Han. SPA merupakan peperiksaan awam untuk memilih pegawai untuk bertugas di Istana dan wilayah. Penaklukan telah dilakukan oleh Tai Tsung pada tahun 639 sehingga tahun 648 dan seterusnya. Lantaran itu, Tang juga telah menerima pengaruh agama dari luar seperti agama Kristian, Nasrani, Islam dan Yahudi. Oleh hal yang demikian bolehlah dikatakan wangsa Tang dipanggil zaman keemasan tamadun China dan pemerintahan dinasti Tang sangat mempengaruhi pemerintahan negeri-negeri jirannya seperti Jepun, Korea dan Vietnam.
Lantaran kemasyuran dinasti Tang di China, keadaannya turut mempengaruhi tamadun Jepun masa tarikh tersebut. Dalam tarikh yang sama iaitu pada awal abad ke-7, satu kerajaan atau zaman pemerintahan yang unggul mula terbina dalam ketamadunan Jepun iaitu pada Zaman Asuka yang berlangsung selama 158 tahun bermula dari tahun 550 Masihi sehingga tahun 708 Masihi.
Jumlah penduduk di Jepun kini (sehingga 2011) dianggarkan sebanyak 129 juta dan seramai 127,214,499 orang telah dicatatkan pada Julai 2003 serta sebanyak 78.7% tinggal di kawasan bandar (Julai 2000). Tokyo merupakan bandar yang mempunyai penduduk paling ramai iaitu lebih kurang 14 juta orang. Semasa zaman pemerintahan Asuka, seperti ketamdunan China, zaman ini dianggap zaman unggul Jepun dimana permulaan kemasukan kebudayaan, idea, agama dan pemikiran daripada China di bawa masuk ke Jepun. Mereka bukan sahaja mencedok, tetapi juga meniru beberapa contoh undang-undang dan penulisan sejarah China. Namun, yang uniknya, tamadun ini walalupun mereka meniru, mereka tetap mengekalkan keaslian budaya Jepun dan bahan China di jadikan Jepun atau di panggil “proses Penjepunan”.
Tamadun Islam
Selain daripada itu, satu lagi perkara penting adalah semasa berlakunya peristiwa Hijrah Rasulullah S.A.W. dari kota Makkah ke kota Madinah bersama kaum ansar adalah mempunyai kaitan dengan peristiwa di China dan Jepun. Bukan kaitan hubungan yang saya maksudkan, namun, tahun dan tarikh peristiwa yang hampir sama. Peristiwa Hijrah berlaku pada malam Isnin, 1 Rabiulawwal, tahun pertama Hijrah bersamaan dengan 16 September 622 Masihi (Mohd Darus Senawi Ali (penterjemah), 2011, Sirah Rasulullah s.a.w., ms. 224) bersama kaum Muhajirin dan Ansar dari kota Makkah ke kota Madinah selepas timbulnya berita pembunuhan Rasulullah S.A.W. semakin memuncak. Perpindahan ini juga bagi mengembangkan syiar Islam ke tempat lain. Peristiwa ini menjadi satu tanda dan pengajaran kepada seluruh umat Islam sebagai langkah dakwah dan satu tanda perpindahan dari buruk kepada baik, dari baik kepada yang lebih baik. Sebenarnya, permulaan bilangan tahun hijrah, sekalipun dihitung bermula dengan hijrah Rasul, namun ia hanya bermula pada zaman pemerintahan Saidina Umar r.a. iaitu pada tahun ke 17 Hijrah. Ada juga yang menyatakan pada Rabiul Awwal tahun ke 16 hijrah . Sebelum dari tarikh tersebut, umat Islam sudahpun mempunyai nama-nama bulan, namun mereka tidak menentukan tahunnya.
Apakah yang menariknya dengan tarikh atau peristiwa Hijrah ini? Sudah tentu ia mempunyai perkaitan dengan tarikh dalam tamadun China dan Jepun. Pertama, pada 618 Masihi, dinasti Tang telah mengambil alih pemerintahan China daripada dinasti Sui, iaitu 4 tahun kemudian peristiwa Hijrah berlangsung. Dinasti Tang pada masa itu merupakan kerajaan termaju didunia yang tidak dapat ditandingi meskipun pada ketika itu Empayar Rom Barat sedang mencapai kemajuan. Dalam tamadun Jepun pula, pada tahun 622 Masihi, merupakan tarikh kematian Putera Shotoku, pengasas perlembagaan 17 fasal dan ketamadunan Jepun iaitu pada 8 April 622 Masihi. Sementara tarikh 16 September pula tidak asing lagi bagi tarikh penggabungan Sabah dan Sarawak ke persekutuan Tanah Melayu, seterusnya melahirkan negara Malaysia pada 16 September 1963.
Oleh itu, jelaslah peristiwa Hijrah Rasulullah s.a.w. iaitu perpindahan dari kota Makkah ke Madinah juga mengalami keadaan yang sama di mana, dinasti yang berpecah berpindah kepada Dinasti yang unggul (dinasti Sui dan Tang) di China dan permulaan kerajaan Asuka di Jepun. Semoga entri kali ini mendapat manfaat pembaca, segala yang buruk datangnya dari saya, dan yang baik itu datangnya dari Allah s.w.t. Sekian.
Sumber:
1. Abu Talib Ahmad (2005). Tamadun Jepun. Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka.
No comments:
Post a Comment